Metoda Krakowska
Informacje ogólne
Jest to terapia neurobiologiczna stymulująca wszystkie funkcje poznawcze dziecka.
Najistotniejszą wartością w myśleniu o terapii neurobiologicznej jest neuroplastyczność mózgu, a więc zdolność do trwałej zmiany neuronalnej pod wpływem uczenia się. Terapia Metody Krakowskiej jest wieloetapowa, wielowymiarowa. Podczas zajęć w naszym gabinecie, stymulowane i usprawniane są funkcje psychomotoryczne, które biorą udział w procesie nabywania umiejętności czytania i pisania.
Metody stymulacji:
- wczesna nauka czytania Metodą Symultaniczno- Sekwencyjną- nauka czytania sylabami opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską
- stymulowanie lewej półkuli mózgu, która opracowuje informacje sekwencyjnie (krok po kroku), dzięki czemu dostrzega różnice między fonemami, literami, kolejnością sylab w wyrazie i wyrazów w zdaniu. Lewa półkula mózgu odpowiedzialna jest także za umiejętność czytania ze zrozumieniem
- ćwiczenia sekwencji w sferze wzrokowej, słuchowej i ruchowej, dzięki którym stymulowane są mechanizmy językowe, odpowiadające za powtarzanie i sekwencję dźwięków i liter w wyrazie
- ćwiczenia kategoryzacji dzięki którym dziecko uczy się wykorzystywać różne elementy systemu językowego, potrzebne do budowania zdań gramatycznie poprawnych
- ćwiczenia pamięci w sferze wzrokowej, słuchowej i ruchowej, które umożliwiają dziecku zapamiętywanie elementów języka w odpowiedniej kolejności podczas pisania czy mówienia
- ćwiczenia grafopercepcji przygotowujące do nauki pisania
- nauka pisania
Metoda Symutlaniczno-Sekwencyjna
Metoda symultaniczno-sekwencyjna wczesnej nauki czytania (opracowana przez prof. J. Cieszyńską) oparta jest na najnowszych badaniach neuropsychologicznych i wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych prof. Cieszyńskiej. Wykorzystując wiedzę o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgowej przy równoczesnym korzystaniu z symultanicznych sposobów przetwarzania bodźców językowych półkuli prawej, skutecznie realizujemy proces nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wszystkie zadania opierające się na pracy półkuli prawej, czyli globalne rozpoznawanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, rzeczowników w mianowniku, mają na celu wzbudzanie motywacji dziecka do nauki czytania i przeprowadzane są w taki sposób, aby jak najszybciej przejść do czytania analityczno-sekwencyjnego, lewopółkulowego. Nauka czytania sylabami skierowana jest zarówno do dzieci zdrowych w celu stymulacji ich rozwoju oraz do dzieci z zaburzeniami funkcjonalnymi.
Cały proces nauki czytania odbywa się zgodnie z sekwencją rozwoju mowy dzieci, które uczą się czytania samogłosek, sylab, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, a następnie wyrazów i zdań.
Nauka każdego nowego elementu odbywa się w trzech etapach:
- powtarzanie – dziecko naśladuje terapeutę
- rozumienie – dziecko podaje, wskazuje odczytywane przez terapeutę samogłoski, sylaby, wyrazy
- nazywanie – dziecko samodzielnie czyta
Dlaczego Symultaniczno-Sewkencyjna nauka czytania
- uczy czytania przez znaczenie
- ułatwia dokonywania syntezy
- uwzględnia reguły rozwoju języka
- ułatwia tworzenie systemu językowego
- usprawnia technikę czytania-przyspiesza tempo
- pobudza neurony zwierciadlane